Ders İçerikleri


İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ

LİSANS PROGRAMI DERS TANIMLARI

1.YIL

BİRİNCİ DÖNEM

SPS 101 İNSAN VE TOPLUM I

İbn Haldun Üniversitesi’nde tüm üniversite genelinde verilen bir ders olan İnsan ve Toplum dersi,  toplumsal ve ekonomik antropolojinin unsurlarını siyasi düşünce tarihiyle birleştirmektedir. Her ne kadar içeriğinde tarihsel unsurlar barındırsa da dersin işlenişi öğrencilere tarihsel bir anlatım sunmaktan ziyade analitik bir bakış açısı kazandırma amacını taşımaktadır. Ders, insan toplumlarının gelişimini çizgisel bir evrimci bakış açısından ziyade belirli dönüm noktalarının (avcılık – toplayıcılık, tarım devrimi, sanayii devrimi gibi) neticesinde tedricen ve aşamalı olarak gelişen parçalı bir fonksiyon olarak ele almaktadır. Bu dönüm noktaları toplumsal gelişim sürecinin maddi-teknik sınırları temsil etmekte, gelişimin ana yönünü tayin etmektedir. Öyle ki bu tarihsel dönüşüm süreçleri sonrasında her biri kendi ideolojik meşruiyetini taşıyan ve bu dönüm noktaları sonucunda oluşan sorunlara cevap olarak oluşmuş farklı kurumsal çözümler teşekkül etmiştir. Ders kapsamında farklı çevresel ve kültürel şartlar altında gelişmiş farklı üretim, iktidar ve ikna modelleri de kavramsallaştırılacaktır.

HUM 101 SANAT VE EDEBİYAT ARACILIĞIYLA DÜNYA I 

Üniversite dersleri kapsamında sunulan bu ders; öğrencilerin sanata ilişkin bilgi ve tecrübelerini genişletirken eleştirel ve analitik düşünme yeteneklerini de geliştirmelerini hedeflemektedir. Öğrenciler bu derste, farklı sanat eserlerini yorumlayıp analiz ederek şekil ve anlam açısından değerlendirirler. Eleştirel ve yaratıcı bir bakış açısıyla sanat eserinin ilk ortaya konduğu dönemde nasıl anlaşıldığını ve zamanla nasıl farklı anlamlar kazandığını daha iyi kavramaya çalışırlar. Ders kapsamında okunacak ve tartışılacak farklı görsel ve yazılı materyal göz önüne alındığında bu ders öğrencilerin İngilizce ders yükümlülüklerini yerine getirmelerini de sağlayacaktır. Bu şekilde öğrencilerin İngilizceyi kullanarak analitik düşünme, okuma, yorumlama, yazma ve ifade etme yetkinlikleri de gelişecektir.  

SPS 103 KARŞILAŞTIRMALI TEORİ VE METODOLOJİLER I

Bu ders kapsamında türev ve integral konuları ele alınacaktır. Tek değişkenli fonksiyonlarda limit, süreklilik, türev ve integral gibi konulara vurgu yapılacaktır. Bu ders tamamlandığında öğrenciler türev ile ilgili sorulara cevap verebilmek amacıyla sorulara uygun model ve teknikleri belirleme ve kullanma becerileri kazanacaktır. Ayıca ders kapsamında kalkulusun özellikle işletme ve ekonomi alanlarında uygulanmasına ilişkin örneklere yer verilecektir.

NS 101 DOĞA VE BİLİM I

Bu dersin amacı farklı alanlardan gelen öğrencilerin fen bilimlerinin temel kavramları, yöntemleri ve teorileri hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında tarihsel bir bakış açısıyla bilimsel yöntemin gelişimine, fizik, kimya ve biyoloji gibi bilim dallarının temel aksiyom ve teorilerine değinilecektir. Bu yolla, öğrencilerin bilimsel soru sorma ve bu sorulara cevap bulma amacıyla model geliştirip bu modelleri test etme becerileri gelişecektir.

MAN 101 İŞLETME YÖNETİMİNE GİRİŞ

Bu dersin amacı, başarılı yöneticilerin ve işletmelerin özelliklerini analiz ederek günümüzün değişen organizasyonlarında yöneticilerin ve diğer çalışanların üstlenmeleri gereken rollerin, sorumlulukların ve taşımaları gereken vasıfların anlaşılmasını sağlamaktır. Ders süresince ayrıca günümüzdeki yöneticilerin ve kurumların karşılaştığı çevresel koşullar ve baskılar konusundaki farkındalık da gelişecektir. Öğrenciler, özellikle işletme yönetiminin dili, temel kavram ve kuramları ile bunların “gerçek dünya” ya uygulanması konusunda bilgi ve yetkinlik sahibi olacaklardır. Ders kapsamında ele alınacak kimi konular şunlardır; yönetim, modern yönetim düşüncesinin gelişimi, yönetim çevresi, yönetim sürecinde karar alma ve planlama, organizasyonel mimarinin, bireylerin ve grupların yönetimi.

ECON 101 MİKROEKONOMİNİN İLKELERİ

Dersin amacı, öğrencilere mikroekonomi ile ilgili temel bilgileri vermek ve bu bilgileri karşılaşılan günlük sorunlara uygulayabilme becerisi kazandırmaktır. Dersin birinci bölümünde, klasik piyasa davranışları teorileri ve stratejik etkileşim üzerinde durulmaktadır. Bu kısımda fayda maksimizasyonu, piyasada oluşan fiyata göre ekonomik davranışlarını belirleyen birey ve firmalara ilişkin optimizasyon problemlerinin çözümü, tam rekabet piyasalarında piyasa etkileşimi ve fiyat oluşumu gibi konular yer alacaktır. Bu konuları belirsizlik durumunda karar alma modelleri izleyecektir. Dersin ikinci kısmında ise eksik rekabetin olduğu piyasa modelleri (monopol, oligopol) incelecektir. Bu kapsamada eksik rekabetin ve piyasa katılımcılarının eksik bilgi ile hareket ettiği piyasa yapılarında ortaya çıkan ters seçim ve ahlaki tehlike gibi durumlar ele alınacaktır. Ders kapsamında öğrenilen modellerin işletme ve ekonomi hayatında karşılaşılan durumlara nasıl uygulanacağı konusuna özellikle önem verilmektedir.

GE 100 ÜNİVERSİTE HAYATINA GİRİŞ

Bu ders, üniversite yöneticilerinin ve konuk konuşmacıların yer alacağı çeşitli organizasyonlar, çalıştaylar ve bölüm tanıtım turları gibi çeşitli etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin üniversitenin akademik ve sosyal çevresi hakkında bilgi ve tecrübe sahibi olmalarını sağlamaktadır. ile ilgili bir dizi etkinlikle üniversitenin akademik ve sosyal çevresi hakkında bir bilgi aktarımı sağlar. Yine ders kapsamında öğrencilere üniversitenin bilgisayar ve kütüphane imkanları ile spor tesisleri de tanıtılmaktadır.

 

İKİNCİ DÖNEM

SPS 102 İNSAN VE TOPLUM II

İlk dönemde yer alan dersin tamamlayıcısı niteliğindeki bu ders kapsamında modernitenin gerek Batılı gerekse Batılı olmayan toplumlarda ortaya çıkışı, gelişmesi, gelişimini etkileyen faktörler, olumlu ve olumsuz sonuçları gibi konular ele alınacaktır. Değinilecek konu başlıkları arasında sorgulayıcı, açgözlü ve agresif bireyselciliğin ortaya çıkışı, birinci nesil (ticari) imparatorluklar, askeri imkanlarda oluşan gelişimler ve modern devletin ortaya çıkışı, bilgi edinme yöntemlerindeki değişimler, özel ve kamusal ayrımı, sanayi ve Fransız devrimi, uluslar ve milliyetçilik, kitle demokrasilerinin inşası ve diktatoryal totaliter rejimlerin farklı şekilleri gibi konular yer almaktadır. Kolonyal ya da kolonyal olmayan yöntemlerle çevrenin dünya sistemine entegre edilmesi ile sonuçlanan karmaşık modernite sürecine ve bu sürece kapı açan modernite öncesi döneme özellikle vurgu yapılmaktadır. Ders, küreselleşme sürecinde bilim ve teknoloji alanında meydana gelen gelişmelerin toplumsal ve çevresel sonuçlarının 21. Yüzyıl gündemini nasıl şekillendireceği konusunu ele alarak ile sona ermektedir.

HUM 102 SANAT VE EDEBIYAT ARACILIĞIYLA DÜNYA  II

Bu ders ilk yarıyıldaki dersin konularının tamamlanması ve geliştirilmesi amacını taşımaktadır. İlk dönemde olduğu gibi bu derste de sanat ve edebiyatlar eserleri incelenecektir. Ancak bu kez ders kapsamında sosyal, kültürel ve tarihi analizler de yapılacaktır. Ders kapsamında ele alınacak konular arasında edebiyat,   yarıyılda kapsanan konuları geliştirmek için hazırlanmış bu ders, aynı zamanda sanat eserleri ve edebiyat üzerinde yoğunlaşacak, analiz süreci sosyal, kültürel ve tarihsel konuları içerecektir. Ders kapsamında ele alınacak konular arasında edebiyat, görsel sanatlar, medya sanatları, sahne sanatları, müzik ve tiyatro sayılabilir. Birinci dönemde olduğu gibi bu dönemde de bu ders ile öğrenciler İngilizce dil dersi yükümlülüklerini yerine getirmiş olacaklardır.

SPS 104 KARŞILAŞTIRMALI TEORİ VE METODOLOJİLER II

Bu ders, türev ve integral konularının daha ileri seviyede anlaşılması amacıyla tasarlanmıştır. Ders kapsamında belirli integral, integral alma teknikleri, belirsiz formlar, genelleştirilmiş integral, sonsuz seriler, konik kesitler, parametrik denklemler, kutupsal koordinatlar ve diferansiyel denklemler gibi konular işlenecektir. Dersi tamamlayan öğrencilerin integral ile ilgili problemlerin çözümü için uygun yöntemleri belirleme ve uygulama yetkinliğini kazanmaları beklenmektedir.

NS 102 DOĞA VE BİLİM II

Bu ders birinci dönemde aynı adla yer alan dersin devamı niteliğindedir. Dersin konuları benzer nitelikte olup öğrencilerin fen bilimlerinin kavram ve yöntemleri ile ilgili farkındalık kazanmasını amaçlamaktadır.

MAN 102 İŞ İLETİŞİMİ

Bu ders, öğrencilere işletme diline ve işletme faaliyetlerinin temel işleyişine ilişkin başlangıç konularını içermektedir. Ders katılımcılara iletişim, iletişimin işletme hayatındaki yeri ve önemi, olumlu ve etkin bir iç ve dış işletme çevresi kurmadaki rolü hakkında kapsamlı bir bakış açısı sunma amacıyla tasarlanmıştır. İş iletişimine ilişkin temellerin yanı sıra öğrenciler işletme hayatında gerçekleşen yazılı ve sözlü iletişime dair yetkinlikler de kazanacaklardır. Bu bağlamda ders kapsamında yapılacak yazılı iletişim çalışmaları özgeçmiş, başvuru mektubu, toplantı notu, iş mektubu, kısa ve uzun rapor yazımı gibi konulara odaklanacaktır. Öte yandan sözlü iletişim çalışmaları ise modern işletmelerde karşılaşılan durumlar temel alınarak, sunum, toplantı, iş görüşmesi ve müzakere teknikleri gibi uygulamaları kapsayacaktır. Katılımcılar işyerlerinde ve piyasada iletişim kurmalarına yardımcı olacak birincil öncelikteki temel İngilizce iş kavramlarına aşinalık kazanacaklardır. Ayrıca ders sonrasında katılımcılar her ne kadar ikincil öncelikte de olsa iş dünyası ile ilgili yazılı ve görsel materyallere ve internet kaynaklarına erişimlerini kolaylaştıracak İngilizce iş kavramlarına ilişkin de yetkinlik kazanmış olacaklardır.

ECON 102 MAKROEKONOMİNİN İLKELERİ

Dersin amacı, katılımcıların makroekonomin temel kavram ve yöntemlerine ilişkin farkındalık kazanmalarını sağlamaktır. Bu bağlamda milli gelir kavramı, milli gelirin hesaplanması, toplam arz ve toplam talep analizleri, para ve maliye politikaları, genel fiyat seviyesi analizleri, IS-LM modeli, ödemler dengesi analizleri, uluslararası ekonomi, kurların oluşumu gibi konular ele alınacaktır. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler temel makroekonomik kavramları yapacakları ekonomik analizlere ve işletmelere ilişkin durumlara uyarlayabilme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir.

 

2.YIL

ÜÇÜNCÜ DÖNEM

HIST 101 MODERN TÜRKİYE TARİHİ I

Bu dersin amacı öğrencilerin modern Türkiye’nin oluşu konusunda bilgi ve fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. Bu bağlamda, 19. yüzyılın sonlarından İkinci Dünya Savaşına kadar olan süreçte ortaya çıkmış ve modern Türkiye’nin oluşum sürecini etkilemiş milliyetçilik, muhafazakârlık, Kemalizm, sosyalizm ve İslamcılık gibi entelektüel akımlar ile bu akımların öncü kişileri incelenecektir. Ders ayrıca öğrencilerin İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersine ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmelerini de sağlayacaktır.

TLL 101 MODERN TÜRKİYE EDEBİYATI I

Bu ders kapsamında, Türk edebiyatının 1940’lardan günümüze kadar olan gelişimi aynı dönemde gelişen edebi ve siyasi akımlar arasındaki ilişkiler göz önüne alınarak incelenecektir. Modern Türk şiirinden ve kısa öykücülüğünden örneklerin yer alacağı derste asıl olarak modern Türk romanına odaklanılacaktır. Ayrıca Türk edebiyatındaki post modern denemelere de değinilecektir. Ders öğrencilerin Türk Dili ve Edebiyatı dersine ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmelerini de sağlayacaktır.

LAW 251 HUKUKA GİRİŞ

Bu dersin amacı katılımcılara hukuka ilişkin temel kavramları, ilke ve süreçleri tanıtmaktır. Ders kapsamında yargı, yasama ve yürütme organları, savcıların rolü, hukukun icrası, diğer yasal yapı ve kuruluşlar, kanun kategorileri, dava süreçleri ve farklı uyuşmazlık çözüm mekanizmaları gibi konular üzerinden Türk hukuk sistemi anlatılacaktır. Ders, Medeni Kanun ve Borçlar Kanunu esasları temel alınarak işlenecektir.

MAN 241 FİNANSAL MUHASEBENİN TEMEL İLKELERİ

Bu ders, öğrencilere finansal raporlama sürecine ilişkin genel bir çerçeve sunmaktadır. Bir işletmenin operasyonlarının tanımlanması, sınıflandırılması, kaydedilmesi, özetlenmesi ve finansal tablolar yoluyla raporlanması gibi konulara odaklanılacaktır. Ayrıca ders kapsamında finansal tablolarda yer alan bilgilerin analiz edilmesine ve yorumlanmasına yönelik kimi temel yöntemlere de değinilecektir.

STAT 201 İSTATİSTİK I

Bu ders, İşletme ve Ekonomi öğrencilerinin analizlerinde kullanacakları istatistiksel kavramlara ve yöntemlere ilişkin bir giriş dersi niteliğindedir. Bu kapsamda temel olasılık, örneklem dağılımları, merkezi limit teoremi, normal olasılık dağılımı ve güven aralıkları yoluyla çıkarımsal istatistiğe giriş konuları ele alınacaktır.  Ayrıca, bir yazılım programı kullanılarak istatistiksel analiz yapmayı öğrenmek dersin tamamlayıcı bir unsuru olacaktır.

DÖRDÜNCÜ DÖNEM

HIST 102 MODERN TÜRKİYE TARİHİ II

İlk dönemdeki dersin tamamlayıcı olan bu derste İkinci Dünya Savaşı’ndan günümüze Türkiye’nin içinden geçtiği siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel dönüşüm süreçleri ele alınacaktır. Bu ders de ilk dönemde olduğu gibi öğrencilerin İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersine ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmelerini sağlayacaktır.

TLL 102 MODERN TÜRK EDEBİYATI II

Birinci dönemin devamı olan bu derste 1950’lerden günümüze kadar geçen süreçte roman, kısa öykü, tiyatro, şiir, makale, gazetecilik ve edebiyat eleştirisi alanlarında ortaya konulmuş Türk edebiyat eserleri ele alınacaktır. Derse konu olan yazılı ve görsel materyaller, romantizm, realizm, natüralizm, milliyetçilik gibi akımların kavram ve yöntemleri kullanılarak, etik ve estetiğin temel öğelerini temel alınarak incelenecektir. Ayrıca ders kapsamında öncü yazarların eserleri karşılaştırmalı bir şekilde okunacak bu yolla Batı edebiyatının Türk edebiyatı üzerine etkisi tartışılacaktır.

MAN 202 ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ

Bu derste karar alma, motivasyon, sosyal ağlar içerisinde kişilik, etki, yardım, liderlik, ekip çalışması ve örgütsel kültür gibi konular ele alınarak işletmelerde bireysel, kişiler arası ve grup içi etkinliğin hangi koşullarda sağlanacağı sorusu cevaplanmaya çalışılmaktadır. Ders katılımcılara bireysel, grup içi ve örgütsel süreçlerin anlaşılması ve değerlendirilmesinde kullanılabilecek kimi yöntemler sunmaktadır. Dersin asıl önemi insan kaynakları yönetimi uygulamalarında kullanılacak temel kavram ve yöntemleri ortaya koymasıdır.

MAN 242 FİNANSAL YÖNETİM

Bu ders, kurumsal finansmana giriş niteliğindedir. Ders kapsamında öğrenciler, kurumların işletme sermayelerini ve sabit varlıklarını nasıl etkin bir şekilde yönettikleri ve bunları optimal bir borç-öz sermaye yapısı ile nasıl finanse ettikleri gibi konularda temel bir bakış açısı geliştireceklerdir. İşlenecek konular arasında; finansal tablo analizi, finansal tahmin, işletme sermayesi yönetimi ve kısa vadeli borçlanma, finansal varlıkları değerleme, sermaye maliyeti, sermaye bütçelemesi ve risk, sermaye piyasaları ve uzun vadeli finansman kaynakları ve temettü politikası bulunmaktadır.

STAT 202 İSTATİSTİK II

İlk dönemin devamı olan bu derste çıkarımsal istatistiğe ilişkin konular daha detaylı bir şekilde incelenecektir. Bu çerçevede, hipotez testleri, ortalamalar, oranlar ve varyanslar için tahmin yöntemleri, tek değişkenli analiz testleri (ortalama farklılık testleri, bağıntı testleri ve parametrik olmayan testler) ve çok değişkenli analiz testleri (regresyon analizleri ve faktör analizi) gibi konulara ele alınacaktır.

 

3.YIL

BEŞİNCİ DÖNEM

MAN 301 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ

Bu dersin amacı, katılımcılara bir işletmenin insan kaynaklarının etkin yönetim teknikleri ile ilgili bilgi ve yetkinlik kazandırmaktır. Bu çerçevede, örgütsel öğrenme ve insan kaynaklarının geliştirilmesinde teorik gelişmeler, küreselleşmenin stratejik insan kaynakları yönetimine etkisi, farklı işletmelerde insan kaynaklarının etkin bir şekilde tanımlanması, analiz edilmesi ve geliştirilmesi, insan kaynaklarının eğitimi için uygun politika ve süreçlerin belirlenmesi, ihtiyaç analizi süreçleri, eğitim amaçlarının, içeriklerinin ve değerlendirme süreçlerinin belirlenmesi gibi konular işlenecektir.

MAN 321 PAZARLAMANIN İLKELERİ

Bu ders pazarlamayı, pazarlamanın temel felsefesini ve ilkelerini ele almakta, pazarlama yönetiminin temel unsurlarını ve uygulama yöntemlerini çeşitli organizasyon yapılarını da dikkate alarak incelemektedir. Bunu yaparken de, öğrencilere temel pazarlama kavramlarını ve tekniklerini sentezleme ve bunları farklı şekillerde uygulama fırsatı sunmaktadır.

MAN 343 YÖNETİM MUHASEBESİ

Bu ders, işletmenin operasyonel performansının değerlendirilmesine ve yönetimin işleri planlamasına, organize etmesine ve kontrolüne yardımcı olacak kimi kavram ve yöntemlere ilişkin bir giriş dersidir. Derste, bir organizasyonunun temel maliyet unsurlarının belirlenmesi, maliyet sistemleri, sanayi ve hizmet firmalarında faaliyet temelli maliyet muhasebesi, başabaş noktası analizi, temel ve esnek bütçeleme, değişkenlik analizi ve sermaye bütçelemesi gibi konular işlenecektir.

LAW 351 TİCARET HUKUKU

Bu ders işletmelerin işleyişinde önemli bir role sahip olan Ticaret Hukuku’nun esaslarına dair giriş niteliğindeki konuları kapsamaktadır. Derste, farklı şirket yapılarının hukuki statülerinin yanı sıra asil-vekil uygulaması, ürün ve hizmet satışı, kefalet, sigorta ve işletmeler arası ticaret gibi konular ele alınacaktır.

 

ALTINCI DÖNEM

MAN 322 PAZARLAMA YÖNETİMİ

Bu ders, stratejik pazarlama planlaması, pazarlama araştırması, ürün planlama ve geliştirme, tutundurma ve tanıtım planlaması, dağıtım ve fiyatlama da dahil olmak üzere pazarlamanın tüm yönleri ile ilgili bir giriş dersidir. Pazarlama karması değişkenlerine ilişkin teorilerin anlatıldığı derste ayrıca araştırma, planlama, organizasyon, uygulama ve kontrol aşamalarından oluşan pazarlama yönetim döngüsünün tüm adımlarına yönelik uygulamalar da yer alacaktır.

MAN 344 KURUMSAL FİNANS

Kurumsal finansın temel sorunsallarına,  teorilerine ve yöntemlerine dair bir giriş dersi niteliği taşıyan bu derste paranın zaman değeri, yatırım karar süreçleri, sermaye bütçeleme ve farklı finansman teknikleri, belirsizlik ve risk-getiri arasındaki denge, sermaye piyasası etkinliği, optimum sermaye yapısı ve temettü politikası kararları gibi konular ele alınmaktadır.

MAN 362 OPERASYON YÖNETİMİ

İşletmelerde birincil fonksiyonlardan biri olan operasyonların etkin bir şekilde yönetilmesi işletmenin amaçlarına ulaşması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu ders kapsamında ele alınacak olan model ve teknikler yoluyla katılımcılar operasyonların etkin bir şekilde yönetimine ilişkin yetkinlikler elde edecek, operasyon yönetiminin bir işletmenin stratejik hedeflerini yakalaması açısından önemini daha iyi kavrayacaklardır. Ders kapsamında tahmin yöntemleri, üretim dizaynı, envanter yönetimi, üretim tesislerinin lokasyon ve kapasite planlaması ve tedarik zinciri yönetimi gibi konular yer almaktadır.

MAN 364 İŞLETMECİLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Bu dersin amacı, öğrencilerin işletme yönetimi ile ilgili alanlarda bilgi edinme sürecine ilişkin farkındalık kazanması, internet ve kütüphane kaynaklarını kullanarak ikincil verileri elde etme ve bu verileri yorumlama, ekipler halinde araştırma yapabilme, yazılı ve sözlü anlatım, SPSS yazılımını kullanarak veri analizi yapabilme yetkinliklerini geliştirmektir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler işletme ve pazarlama konularında araştırma yapma sürecini kavramış, derste öğrendikleri yöntemleri farklı işletme problemlerine uygulama becerisini kazanmış olacaklardır. Ders kapsamında öğrencilere kavramsal ve analitik düşünme, birincil ve ikincil kaynaklarla araştırma yapma, bu araştırmaların sonuçlarını analiz etme, sonuçlar çıkarma ve bu sonuçları raporlama noktasında bilgi ve yeteneklerini geliştirecek bir içerik sunulacaktır.

 

4.YIL

YEDİNCİ DÖNEM

MAN 401 STRATEJİK YÖNETİM

Yönetim düşüncesinin tarihsel gelişim seyri içerisinde stratejik yönetim kavramı işletme davranışını etkileyen önemli bir unsur olarak ön plana çıkmıştır. Yatırım portföyü, sürdürülebilir rekabet avantajı, temel yetkinlik gibi kavramlar işletmelerde gerçekleşen günlük iletişimin bir parçası haline gelmiştir. Stratejik analiz tekniklerinin işletme ile ilgili durum ve problemlere uygulanması, yönetim danışmanlığı, hisse senedi alım satımı, ticari bankacılık ve kurumsal finansman gibi birçok alanda yaygınlaşmıştır. Bu dersin amacı öğrencilerin stratejik düşünme ve kimi stratejik analiz araçlarını işletmelerde karşılaşılan durumlarda uygulama becerisi kazandırmaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler stratejik yönetim sürecinin bileşenlerini açıklayabilecek, bir endüstrinin potansiyeli ile ilgili endüstri yapısını ve çevresel eğilimleri temel alan analizler yapabilecek, bir kuruluşun kaynaklarını analiz ederek rekabet avantajı elde edebilme potansiyelini değerlendirebilecek ve internet temelli yeni ekonomi ve iş modelleri hakkında bilgi edinecektir.

MAN 461 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ

Bu dersin sonunda öğrenciler, bir işletmenin stratejik hedeflerine ulaşmak için bilgi sistem ve teknolojilerini nasıl kullanabileceğine ilişkin temel bilgi ve yetkinlikleri kazanmış olacaklardır. Ders kapsamında, organizasyonlarda bilgi sistemlerine giriş, strateji ve bilgi sistemleri liderliği, veri tabanları ve veri yönetimi, bilgi ağları, internet ve sosyal medya, kurumsal kaynak planlaması ve iş uygulamaları, e-işletme, kablosuz ve mobil teknolojiler, bilgi yönetimi, bilgi yönetim sistemlerinin inşası, uygulaması ve geliştirilmesi, güvenlik ve bilgi sistemleri denetimi, bilgi etiği ve kişisel verilerin gizliliği, operasyon sistemlerinin işletilmesi gibi konular yer almaktadır.

SEKİZİNCİ DÖNEM

MAN 402 ULUSLARARASI İŞLETME

Bu ders, uluslararası işletme çevresi, uluslararası işletmecilikte kullanılan temel kavram ve modeller ile uluslararası işletmeciliği yerel işletmecilikten ayıran temel unsurlar hakkında genel bir çerçeve sunmaktadır.  İşlenecek konular arasında; uluslararası yatırımların farklı modelleri, uluslararası ticaret teorisi, uluslararası ticaret ve yatırımlarda hükümet politikalarının etkileri, uluslararası kuruluşlar, çokuluslu şirketler, uluslararası işletmelerde insan kaynakları yönetimi ve uluslararası pazarlama yer almaktadır.

MAN 403 İŞ MÜZAKERELERİ

Bu dersin amacı öğrencilere müzakere teorisinin stratejik araç ve modellerinin işletmelerde karşılaşılan farklı durumlarda nasıl kullanılacağına ilişkin bilgi ve yetkinlik kazandırmaktır. Derste ayrıca belirli müzakere ve uyuşmazlık çözüm tekniklerine odaklanan uygulamalar da yer almaktadır.

 

SEÇMELİ DERSLER

MAN 302 ÖRGÜTSEL TASARIM

Bu ders kapsamında öğrenciler açık bir sistem olarak organizasyonun yapısı ve dinamikleri, bir organizasyonun dış çevresi, organizasyonların kullandıkları teknolojiler ile yapıları arasındaki ilişki, organizasyon kültürü ve değişim yönetimi gibi konuları ele alacaklardır. Ders kapsamında ayrıca farklı organizasyon tasarım modelleri, organizasyon tasarım sürecinde yararlanılan teknikler ve organizasyon tasarımı ile organizasyonun büyüklüğü arasındaki ilişki ortaya konulacak, yönetimin organizasyonu stratejik hedeflerin önündeki bir engel olacak şekilde değil de hedeflere ulaşmayı kolaylaştırıcı bir unsur olarak nasıl kullanabileceği tartışılacaktır.

MAN 323 TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI

Pazarlamacıların müşterilerin piyasadaki davranışlarını anlama noktasındaki ihtiyaçları bu dersin ana sorunsalını oluşturmaktadır. Ders kapsamında öğrencilere, tüketici davranışları ile ilgili gerek psikolojik gerekse sosyolojik bakış açılarından teorik ve kavramsal bir çerçeve sunulmaktadır. Bireysel karar alma ve tercih yapmanın psikolojik temelleri, müşteri grupları tarafından sergilenen genel davranış kalıpları ile sosyolojik ve kültürel unsurların tüketici davranış ve tutumlarına etkisi derste işlenecek konular arasındadır. Bu bağlamda ders öğrencilere tüketici ihtiyaç ve isteklerinin yönetimi konusunda yetkinlik kazandırmaktadır. Yine ders kapsamında ele alınacak konular arasında pazarlamada tüketici odaklılık kültürü, tüketici davranışlarının önemi, müşteri memnuniyetini ve sadakatini geliştirme, tüketim kavramı, tüketicilerin satın alma davranışları ve karar alma kalıpları gibi başlıklar yer almaktadır.

MAN 345 FİNANSAL PİYASALAR VE KURULUŞLAR

Bu ders öğrencilere bankacılık, sermaye piyasaları ve diğer finansal kuruluşlar arasındaki karşılıklı etkileşim sonucu ortaya çıkan finansal sistemin yapısı ve işlevi ile ilgili temel bir bilgi ve tecrübe birikimi sunmaktadır. Bu kapsamda finansal piyasalarda faaliyet gösteren aracı kuruluşlar, finansal araçlar ve farklı piyasalarda faaliyet gösteren yatırım ve kredi kuruluşları, finansal piyasaların reel ekonomi ile ilişkisi, finansal piyasaların düzenlenme yapıları gibi konular işlenecektir.

MAN 404 YENİLİKÇİLİK VE GİRİŞİMCİLİK

Bu derste katılımcılar girişimci yenilikçiliğin kaynakları, yapısı ve dinamikleri ile ilgili farkındalık kazanacaklardır. Öğrenciler bireysel ya da gruplar halinde yenilikçi fikirler geliştirip bu fikirleri farklı endüstrilerdeki güncel sorunlara uygulayabilme becerisi elde edeceklerdir. Ders kapsamında işlenecek konular arasında girişimci düşünme, yenilik yönetimi, yeni fırsatları fark etme ve değerlendirme, sektör ve pazar araştırması, iş stratejisi, iş modeli ve planı, finansal tahmin ve girişim finansmanı, kaynak sağlayıcılara erişim, müzakere ve yeni girişimler başlatma gibi başlıklar yer almaktadır.

MAN 405 KÜÇÜK İŞLETME YÖNETİMİ

Bu ders, günümüzde küçük işletmelerin kurulması ve yönetilmesiyle ilgili teorik ve pratik konuları içmektedir. Küçük işletme yapılarının yönetimi ve finansmanı ile ilgili önemli görülen konular kapsamlı şekilde ele alınarak gerçek hayattan örneklere yer verilmek suretiyle derslerde öğrencilerin küçük işletme yönetimiyle ilgili kavramların nasıl uygulandığı hakkına bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir. Ayrıca internet dünyasındaki gelişmelerin küçük işletmeler açısından ortaya çıkardığı sorunlar ve sunduğu fırsatlar ele alınmaktadır.

MAN 406 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNDE GÜNCEL KONULAR

İnsan kaynakları yönetimi dersinin ileri uygulamalarını içeren bu derste insan kaynakları planlaması, endüstri ilişkileri, iş kanunları, uluslararası insan kaynakları yönetimi, bilgi teknolojileri ve insan kaynakları yönetimi ilişkisi, stratejik insan kaynakları yönetimi ve Türkiye’de insan kaynakları uygulamaları gibi konulara seçilmiş örnek olaylar ve makaleler ışığında ele alınacaktır.

MAN 407 E-İŞLETME

Ders internet devriminin ürün ve hizmetlerin alım satımında meydana getirdiği büyük değişim sürecinin ele alınması amacıyla tasarlanmıştır. Bu çerçevede internet temelli iş modelleri, elektronik ticaret altyapısı, on-line vitrin tasarımı, ödeme ve güvenlik konuları, etik ve hukuki riskler gibi başlıklara odaklanılacaktır. Ayıca öğrenciler bu ders yoluyla ticari bir web sitesi oluşturma konusunda da tecrübe kazanacaklardır. 

MAN 408 LİDERLİK VE DEĞİŞİM YÖNETİMİ

Bu dersin amacı, örgütsel değişimin temel ilkelerini ve bu değişimin yönetim sürecini ele almaktır. Özellikle değişim sürecinde liderlik ve ekip çalışmasının rolü teknoloji tabanlı organizasyonlara vurgu yapılarak anlatılmaktadır. Derste ilk olarak bir organizasyonun işleyişi, değişimin organizasyonlara etkileri, yaygın organizasyonel değişim türleri ve organizasyonlar değişim döngüsünün farklı aşamalarından geçerken kullanabilecek yönetim araç ve teknikleri gibi konulara değinilecektir. Bu temel esas alınarak sürdürülebilir, vizyoner ve başarılı bir ekip oluşturmak için gerekli olan liderlik unsurları ortaya konulacaktır. Bu bağlamda ekip performansını artıracak liderlik modelinin belirlenmesi, ekip üyeleri arasında güven tesisi, ekip üyelerini motive etme, ekip çalışması sırasında ortaya çıkan uyuşmazlıkların çözümü gibi konular ön plana çıkmaktadır.

MAN 421 PAZARLAMA İLETİŞİMİ

Bu ders pazarlamanın iletişim ile ilgili yönünün daha iyi kavranması amacıyla tasarlanmıştır. Bu kapsamda, reklam, satış promosyonu, bireysel satış, sponsorluk, tanıtım ve halkla ilişkiler gibi pazarlamacılar tarafından kullanılan tutundurma ve tanıtım araçları ile bu araçların entegre kullanımı ele alınmaktadır.

MAN 422 STRATEJİK MARKA YÖNETİMİ

Bu ders, markanın bütünleşik pazarlama iletişimi stratejileri içerisindeki rolünü vurgulamaktadır. Öğrencilere, örnek olay incelemeleri ve farklı okumalar yoluyla markaların neden önemli olduğu, tüketiciler için ne ifade ettiği, etkin bir marka yönetimi için organizasyonların neler yapması gerektiği, marka değerinin nasıl oluşturulabileceği ve ölçüleceği, küresel iş fırsatlarını artırmak için marka değerinin nasıl kullanılacağı gibi konu başlıklarında bilgi ve yetkinlik kazandırılacaktır.

MAN 423 KÜRESEL PAZARLAMA

Bu ders öğrencilere, çok-kültürlü ve çok-uluslu bir çevrede pazarlamanın nasıl yapılması gerektiği konusunda temel bir anlayış sunmaktadır. İşlenecek başlıca konular arasında, küresel ekonomik çevre, sosyal, kültürel ve politik ortamlar, küresel pazara giriş stratejileri, farklı ülke pazarlarındaki rekabetin stratejik etkileri yer almaktadır. Ders, herhangi bir ulusun veya bölgenin önemli kültürel ve çevresel yönlerini tanımlamak ve analiz etmek için bir çerçeve sunmaktadır.

MAN 424 REKLAMCILIK

Bu ders, reklamcılığın temel ilkeleri, medya ve toplumda oynadığı rol hakkında bilgi vermektedir. Aynı zamanda, çağdaş reklamcılık, ajans ve müşteri ilişkileri, tüketici davranışları, etik ve araştırma etkinliği, yaratıcı itirazlar ve medya seçimi de bu kapsamda ele alınmaktadır.

MAN 425 SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI

Sosyal ağlar, pazarlama karmasının ayrılmaz bir parçası haline gelmektedir. Bu ders öğrencilerin, sosyal medya pazarlama stratejileri konusunda deneyim kazandıran projeler yoluyla bu alandaki beceri ve yetkinliklerini geliştirmeye yöneliktir. İşlenecek konular arasında farklı sosyal medya teknolojilerini bir pazarlama planına entegre etmek, sosyal medya pazarlama kampanyaları oluşturmak ve uygun sosyal medya araçları kullanmak gibi konular yer almaktadır. Ders tamamlandığında öğrencilerin, işletmeler için pazarlamada sosyal medya teknolojilerini kullanabilecek konuma gelmeleri beklenmektedir.

MAN 441 DENETİM

Dersin amacı katılımcılara genel kabul görmüş denetim standartları, profesyonel iş etiği ve hukuki sorumluluk gibi konularda giriş niteliğinde bir altyapı sunmaktır. Bir taraftan denetimin teorik çerçevesi anlatılırken diğer yandan farklı örnekler yoluyla teorinin pratik durumlara nasıl uygulandığı ele alınacaktır. Ders ayrıca denetçilerin bulguların raporlama şekillerine ilişkin incelemeleri de kapsayacaktır. 

MAN 442 RİSK YÖNETİMİ

Bu derste, risk yönetiminin temel ilkeleri ve dinamikleri işlenmekte, kurumsal risk yönetimi, finansal risk yönetimi, çalışanların menfaatlerine genel bakış ve riski azaltmak için takip edilmesi gereken stratejik politikalar ele alınmakta, bunların uygulanmasına ilişkin tekniklere değinilmektedir. 

MAN 443 TÜREV ÜRÜNLER VE ULUSLARARASI FİNANSAL PİYASALAR

Bu ders, finansal türev araçların kullanımı, analizi ve fiyatlamasına ilişkin kavramları ve modelleri ele almaktadır. Dersin temel amacı, katılımcılara türev ürünlerin ve pazarların işleyişini anlama becerisi kazandırma ve bunları farklı amaçlarla nasıl kullanabileceklerini öğretmektir. Ders süresince, dünya pazarlarında en çok işlem gören türev ürünlere ağırlık verilmekte, ayrıca forward, vadeli işlem ve opsiyon sözleşmelerinin temel özellikleri ve bu sözleşmeler kullanılarak geliştirilebilecek stratejiler anlatılmaktadır.

MAN 444 ULUSLARARASI FİNANSAL MUHASEBE STANDARTLARI

Uluslararası Finansal Muhasebe Standartları (UFRS), farklı sektörlerde faaliyet gösteren tüm şirketler için küresel muhasebe standartları olarak oluşturulmuştur. Bu kapsamda dersin içeriği; uluslararası finansal muhasebeye ilişkin genel ilkeleri, bilanço ve gelir tablosu ile ilgili standartları, gerçeğe uygun değer ölçümünü ve diğer muhasebe standartlarını kapsamaktadır.

MAN 462 İŞLETMECİLER İÇİN TAHMİN YÖNTEMLERİ

İstatistiki ve ekonometrik yöntemleri bir işletme çevresinin farklı yönlerine ilişkin tahminlerde bulunma ve bu tahminleri farklı yazılımları kullanarak yapabilme becerisi kazanma bu dersin temel amacıdır. Dersin ana odak noktası zaman serisi analizleri yoluyla kısa dönemli tahmin modelleri geliştirmek ve bu model sonuçlarını değerlendirmektir. Ders kapsamındaki konuların anlaşılması öğrencilere tarihsel verinin analizi için uygun yöntem ve modelleri seçerek işletme ortamında geleceğe ilişkin tahminler yapabilme yetkinliği kazandıracaktır.

MAN 463 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ

Bu ders, esas itibariyle çok aşamalı üretim-dağıtım ağlarında malzeme, bilgi ve nakit akışlarının yönetimi ile ilgilidir. Küresel rekabetin dönüştürücü gücü ve gelişmiş bilgi teknolojileri neticesinde birçok şirket bir taraftan maliyetlerini düşürürken diğer yandan piyasada meydana gelen değişimlere daha hızlı cevap verebilme imkanı kazanmıştır. Bu ders öğrencilere, tedarik zinciri yönetiminde strateji geliştirmeye ve bu stratejileri sürdürülebilir bir şekilde uygulamaya yönelik araç ve yöntemleri tanıtmaktadır. Dersin içeriğinde tedarik zincirleri için stratejik analiz çerçevesi oluşturma, tedarik zinciri ağının belirlenmesi, arz ve talep planlaması, stok yönetimi, kaynak bulma, lojistik, fiyatlama, gelir yönetimi ve tedarik zinciri koordinasyonu gibi konular yer almaktadır.

MAN 465 ÇOK DEĞİŞKENLİ VERİ ANALİZİ

Bu ders faktör analizi, doğrusal regresyon, diskriminant analizi, lojistik regresyon, kümeleme gibi yöntemleri kullanarak tek ve çok değişkenli analizlerin nasıl yapılacağı ve anket çalışması yoluyla toplanmış verileri bu yöntemlerle analiz ederek teorilerin nasıl test edilebileceği konularına odaklanmaktadır. İstatistik derslerinde işlenen güvenirlik, geçerlilik, standart ve standart olmayan katsayılar, ölçüm ve endeks oluşturma gibi terimler bu derste daha derinlikli olarak ele alınacaktır. Ayrıca regresyon ve diğer kesit veri analiz tekniklerinin uzun dönemli araştırmalar sonucu toplanan veriler ile panel verilere, farklı analiz seviyesindeki verilere (bireysel ya da topluluk seviyesinde) ve ülke ya da ülke grupları seviyesinde toplanan verilere nasıl uygulanacağı konusu tartışılacaktır. Açık bir şekilde ölçülebilen değişkenler ile dolaylı olarak ölçülen gizli değişkenler ve veri setindeki eksik değerler gibi konulara da değinilecektir. Farklı sosyal bilim teorileri çerçevesinde şekillendirilmiş ampirik çalışmalarda kullanılan, anket ya da deneysel tasarım yoluyla elde edilmiş verilere değişik analiz yöntemlerinin nasıl uygulanacağı gösterilecektir.